Iedereen telt mee

28 november 2010 - Máncora, Peru

Volgens de huidige Wikipedia-stand telt Ecuador 14.573.101 inwoners, waarbij genoteerd staat dat deze telling dateert uit het jaar 2009. Volgende week kan hier echter een heel ander getal komen te staan met de meest recente data erbij. Vandaag, zondag 28 november lokale tijd, vindt namelijk een nationale volkstelling plaats in Ecuador wat betekent dat alle cafe´s vanaf vrijdag al dicht zijn en je deze zondag tussen 5:00 en 17:00 niet op straat mag komen, zelfs niet als toerist. Inspecteurs gaan alle deuren langs en een ieder die zich tussen deze tijdstippen toch op straat begeeft wordt opgepakt. Als toerist zijnde betekent dat dus een hele dag op je hotelkamer zitten, zonder dat er ook maar iets te eten of drinken halen valt bij de bar. Het zal dan ook geen verassing zijn dat, zodra wij dit hoorden, wij het mooie Ecuador met gierende banden hebben verlaten en inmiddels genieten van de Peruaanse zon in de heerlijke kustplaats Mancora.

De laatste week Ecuador heeft ons echter ook nog genoeg mooie momenten bezorgt en ook in deze week zijn we weer van hot naar her gehold en gebust. Een week geleden zaten we nog in het Ecuadoriaanse hippie-resort Montanita. Na onze intensieve taalcursus vonden we het wel eens tijd worden om lekker te ontspannen en als dat ergens niet en toch prima kan is het wel in Montanita. Montanita is een soort kruising van Salou, Spring Break en hippieliefde. Overal op straten lopen toeristen en locals van jong tot oud te drinken, te dansen, sieraden te verkopen en treurige pogingen te wagen om dronken te jongleren. De climax van het stapweekend volgt vervolgens op zaterdagavond waar je in de Hola Ola bar voor omgerekent €4,50 drie uur lang onbeperkt alles kan drinken wat je lief is. Daarnaast is de Hola Ola bar ook de enige tent die we tot nu toe in Ecuador zijn tegengekomen waar eens geen Salsa en Reaggeaton wordt gedraaid en was er een zwembad op de dansvloer. Jullie begrijpen dat wij onze favoriete hang-out so far hadden gevonden. Na het weekend was deze stapplaats echter weer compleet uitgestorven en bleven alleen de hardcore rasta´s, straathonden en dreadlockhippies achter. Voor ons werd het, na onze eerste en zeer geslaagde surflessen, dan ook tijd om door te reizen naar het rijkere Cuenca.

Cuenca is de derde stad van Ecuador, maar voor ons toch wel de nummer 1. Cuenca is een compacte stad met een gezellig historisch centrum, goed onderhouden wegen en heel veel studenten. We maakten dan ook al snel kennis met de lokale jeugd hier en hebben de mooiste club tot nu toe bezocht. Club MayDay zit, geheel toepasselijk, in een oud vliegtuig en zo stonden we ineens op de donderdagavond met een Coronaatje in ons hand in een oude cockpit te dansen. Daarnaast hadden we een erg fijn hostel gevonden waar we voor de prijs van een 2 persoonskamer een hele vierpersoonssuite kregen en een terras met uitzicht over de rivier.

Vanuit Cuenca zijn we vervolgens doorgereist naar Peru, een rit die volgens ingewijden zo´n 6,5 uur in beslag zou nemen. Dat wij er 11 uur over hebben gedaan zal er vast mee te maken hebben met het feit dat we weer eens hopeloos zijn opgelicht door zo naief als twee pasgeboren goudvissen voor ons uit te staren toen we op de grens aankwamen en vervolgens in een ´taxi´zijn gestapt bij twee heren die ons best even Peru wilden inleiden. Dit gebeurde echter wel tegen een prijs die ongeveer 20 keer zo hoog lag als normaal. Op het moment dat ons deze prijs gezegd werd reden we helaas al op een verlaten snelweg met onze backpacks in de kofferbak en nee zeggen was bij deze twee heren dan ook geen echte optie. Uiteindelijk heeft dit hele geintje ons 50 euro gekost, waarmee de Peruaanse oplichters een topdag hebben gehad maar voor ons Europeanen de schade redelijk beperkt bleef. Gelukkig hebben we ze een beetje te vriend kunnen houden, wat op dat moment het belangrijkste was voor ons.

We waren al lang blij toen we, vrijdagavond, eenmaal in Mancora (Peru) waren aangekomen, maar de echte grote glimlach kwam pas toen we zaterdagochtend de gordijnen opendeden en de balkondeuren van onze kamer opengooiden. Een blauwe lucht, een stralende zon en uitzicht op zee. Onze winter van 2010 kan nu al niet meer stuk!

1. Tamara:
    Manorca ,
    Klinkt goed;)
    Lijkt wel op MAllorca :P

xx
  2. Jim:
    28 november 2010
    Ooohh klinkt als een goeie wereldtrip! feesten, zuipen, opgelicht worden en zon/zee/strand!!

Have fun in Mancora!
  3. Daniël:
    28 november 2010
    Hahaha twee pasgeboren goudvissen, leuk verhaal mannen.
    Cuenca is inderdaad fantastisch en er loopt ook wat aardig vrouwelijk schoon rond daar!
    Geniet van Peru!

Groet uit Nicaragua
  4. Dionne:
    29 november 2010
    Hola chicos! Haha, prachtig verhaal! Zo te lezen hebben jullie t daar prima naar jullie zin! En dat ho(s)tel ziet er heeeel relaxed uit! Enjoy Mancora en de rest van Peru! Liefs uit Argentinaaa!
  5. Thijs:
    29 november 2010
    Mooi verhaal boys. Geniet ervan. Wij zullen jullie missen aanstaande zaterdag bij het kerstdiner.
  6. Roger:
    29 november 2010
    Jongens, wat gaaf allemaal! Ik vind het heel, heel geruststellend te horen dat op al die plekken waar wij ook zijn geweest (Cuenca, de rest van Ecuador, Peru) nog véél meer leuke dingen zijn om te doen dan wij hebben gedaan. Ik wil alweer terug. Dansen in een cockpit, jihoe!

Veel plezier hè.

Roger
  7. Ecker:
    goed bezig heren!
  8. Tonneke:
    29 november 2010
    Hoe zien 2 pasgeboren goudvissen eruit??
    Wel aardig van jullie dat je de 2 meneren een goede dag hebben bezorgd ;)
  9. Irna:
    29 november 2010
    Leuk verhaal, maar die foto's!!!!>> Jaloers!!!
    Geniet ervan, wij moeten het doen met -4 graden!
  10. Dineke:
    29 november 2010
    En dat zit ik dan te lezen en te bekijken met mijn lichttherapielamp aan. Zucht...
  11. Yvonne (mini):
    29 november 2010
    Haha erg leuk om elke keer weer de verhalen te lezen en de foto's te zien!
    Geniet ervan daar lekker in de zon, hier begint het langzaam te sneeuwen! (niet eerlijk;))!
  12. Claudia:
    29 november 2010
    Ziet er allemaal erg zonnig en warm uit, sterk in contrast met hier in Brabant; sneeuw & kou! Blegh
    Geniet ervan!
  13. Anne:
    2 december 2010
    Haa die Koen!
    Ja heb de site gevonden en al je verhalen bij gelezen! Poeh moet wel zeggen dat ik aardig jaloers ben. Haha zeker omdat ik hier met -6 op mijn bankje zit. Ach ja die vertraging had je anders hier wel gehad, probeer met 5 cm sneeuw nederland maar eens door te komen, 1 grote chaos!
    Wilde jullie in ieder geval nog heel veel zon, zee, en surf plezier toewensen voor de komende tijd! Al zou dat wel goed komen lijkt me zo ;)!
    Gniet ervan!

Kus
  14. Noor:
    5 december 2010
    Koentje wat een heerlijke verhalen! Ze klinken me bekend in de oren en ook op de foto's is het een en al herkenbaarheid! Wat zijn jullie aan het genieten!
    Weet niet precies wat jullie plannen nog zijn voor Peru maar echte aanraders zijn toch zeker wel:
    - Sandboarden in Huacachina
    - Trekking maken in de omgeving van Huaraz
    - Zeker een paar dagen relaxen in de stad Cuzco waar jullie absoluut naar party hostel nr. 1, Loki genaamd, moeten gaan. En niet te vergeten de bar Mama Africa waar het allemaal gebeurt!
    - Uiteraard ook een bezoekje aan de Machu Picchu.
    - Lima is ook een prima stad om een paar daagjes door te brengen.
    Maar ik ben er van overtuigd dat jullie de plekjes wel weten te vinden.
    Ow ja nog 1 dingetje die Peruanen zijn de grootste afzetters van Zuid-Amerika, helaas hebben jullie dat al ondervonden..
    Geniet!
    x Noor